7. marca 2013
Názov podujatia |
Kultúrna politika a decentralizácia |
Druh podujatia |
odborný vedecký seminár |
Dátum konania |
7.3.2013 |
Miesto konania |
VŠEMvs, Furdekova 16, Bratislava |
Organizujúci subjekt |
Ústav verejnej správy VŠEMvs a Komunálne výskumné a poradenské centrum, n. o. Piešťany |
Cieľová skupina |
- vysokoškolskí učitelia a vedeckí pracovníci
- volení a výkonní predstavitelia verejnej správy
- spolupracujúce inštitúcie a orgány verejnej správy
|
Cieľ podujatia |
Na základe skúseností za obdobie desiatich rokov odporučiť systémové zmeny v kultúrnej politike
|
Tematické okruhy |
- Úloha verejnej správy v kultúre.
- Negatíva a pozitíva súčasného stavu.
- Pokračovať v decentralizácii inštitúcií, majetku (privatizácia, agentúry, nižšie úrovne) a v čom?
- Financovanie kultúry.
|
Výstupy |
- Čiastkový výstup k projektu „Tretia etapa decentralizácie verejnej správy na Slovensku“ pod pracovným názvom „Spravodlivé rozdelenie politickej moci (rozdelenie kompetencií)“
- Monografia „Tretia etapa decentralizácie verejnej správy na Slovensku“ a čiastkový výstup v zborníku pod pracovným názvom „Spravodlivé rozdelenie politickej moci (rozdelenie kompetencií)“
|
7. marca 2013 sa na pôde VŠEMVS uskutočnil štvrtý zo série trinástich odborných seminárov pod názvom „Kultúrna politika a decentralizácia“. Za podpory rektorky VŠEMVS prof. Ing. Viery Cibákovej, CSc. ho organizoval Ústav verejnej správy VŠEMVS a Komunálne výskumné a poradenské centrum, n. o.
Cieľom seminára bolo na základe desaťročných skúseností odporučiť systémové zmeny v kultúrnej politike.
Okrem významných odborníkov z praxe, zástupcov primátorov a starostov, vedúcich oddelení kultúry MsÚ zo spriatelených vysokých škôl na Slovensku prišiel doc. Ing Juraj Tej, PhD., prodekan pre vzdelávanie UPJŠ Prešov. Predstaviteľov zákonodarného zboru a inštitúcií verejnej správy reprezentoval poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Ing. Igor Hraško a generálny sekretár Únie miest Slovenska akad. maliar Marián Minarovič.
Seminár prebiehal v dvoch častiach, prvú tvorili tri prednášky:
1. Kultúrny priestor
Fedor Blaščák, gestor kapitoly kultúrny a mediálny priestor projekt www.reformnavlada.sk
2. Kultúrna politika z pohľadu samosprávy
PhDr. Žofia Halmová, referát kultúry a športu Magistrátu hl. m. SR BA
3. Kultúra a decentralizácia
Ing. Viktor Nižňanský, PhD., VŠEMVS/KOM
Po krátkej prestávke začala diskusia k štyrom tematickým okruhom. Diskutujúci sa opierali aj o nasledujúci výňatok z Koncepcie decentralizácie a modernizácie verejnej správy:
V stratégii reformy verejnej správy boli medzi kompetencie územnej samosprávy zaradené:
- zakladanie a správa regionálnych osvetových stredísk, knižníc, múzeí, galérií, divadiel, bábkových divadiel, hvezdární,
- zakladanie a správa miestnych kultúrnych stredísk a sál, divadiel, orchestrov, umeleckých súborov, kín amfiteátrov,
- ochrana a starostlivosť o kultúrne pamiatky, historické objekty,
- kultúrne podujatia,
- vedenie miestnej kroniky.
V rámci súčasnej pôsobnosti miestnej štátnej správy je okrem zriaďovateľskej funkcie aj výkon štátnej správy v oblasti ochrany pamiatok. Odporúčame, aby súčasné kompetencie miestnej štátnej správy na úseku štátnej pamiatkovej starostlivosti ostali v pôsobnosti štátnej správy, ktorá bude reprezentovaná úradom ochrany pamiatok a v kompetencii samosprávy vyššieho územného celku by bolo vyjadrovanie sa k návrhom na vyhlásenie pamiatkovo chránených území a sídiel a k ich zrušovaniu, resp. v kompetencii miestnej samosprávy vyjadrovanie sa k návrhom na pamiatkovo chránené objekty a chránené územia v rámci sídla a k ich zrušovaniu.
Sieť zariadení
V súčasnosti je v pôsobnosti miestnej štátnej správy 172 príspevkových organizácií v oblasti kultúry a v priamom riadení ministerstva 28 zariadení. Taxatívne vymenované zariadenia a kultúrne pamiatky nadregionálneho významu, národné kultúrne pamiatky, odporúčame ponechať v kompetencii ústredného orgánu štátnej správy.
Financovanie a majetok
Decentralizované zariadenia budú financované z rozpočtov územnej samosprávy, ktorých príjmová stránka bude zvýšená v rámci decentralizácie verejných financií. Právna subjektivita zariadení by mala umožniť využitie viaczdrojového financovania a zároveň nové formy spolupráce medzi verejným a súkromným sektorom. Kapitálové, prevádzkové a mzdové výdavky zariadení v pôsobnosti územnej samosprávy bude vykrývať rozpočet územnej samosprávy. Štátna finančná podpora by sa mala týkať taxatívne vymenovaného okruhu zariadení, pamiatok v pôsobnosti štátu, resp. územnej samosprávy charakteru verejnoprávnych inštitúcií. Podpora projektov by sa mala uskutočňovať cestou verejnoprávneho fondu.
Majetok súvisiaci s prechodom zriaďovateľskej a hospodársko – riadiacej úlohy na orgány územnej samosprávy prejde do vlastníctva obcí a VÚC s výnimkou zbierkových predmetov, ktoré odporúčame v I. etape ponechať vo vlastníctve štátu.
Zhrnutie diskusie
Súčasný stav
- nedostatočné centrálne financovanie, „existuje nesúlad v programovaní mechanizmu“;
- nevhodný Grantový systém Ministerstva kultúry:
- rozdelenie finančných prostriedkov nie je proporčné,
- žiadatelia dostávajú z ich pohľadu, vzhľadom k nákladom potrebným na danú akciu, príliš malý objem finančných prostriedkov,
- často krát sa im ani neoplatí kvôli prílišnej byrokracii súvisiacej so žiadosťami žiadať o tieto finančné prostriedky;
- klesajúci objem výdavkov zo strany verejného sektora na kultúru, pričom viac zdrojov vynakladá na kultúru samospráva;
- politické dosadzovanie do niektorých funkcií na úrovni štátnej správy, čo komplikuje spoluprácu, z roka na rok je viac politických nominantov ako „odborníkov“;
- neefektívnosť a protekcionizmus štátom a samosprávami zriaďovaných kultúrnych inštitúcií (príspevkových organizácií);
- neexistujúca oznamovacia povinnosť Občianskych združení obciam, z toho vyplývajúci neprehľaď z pohľadu samosprávy, obce sa často krát dozvedia o ich existencii, až keď žiadajú obec o grant;
- žiadatelia sa obracajú na samosprávu so žiadosťou o pomoc pri podaní žiadosti, pričom niektorí ani nevedia, že môžu žiadať obec o nejaké finančné prostriedky, resp. „tvrdia, že to nedokážu“;
- nedostatočne využitý súkromný sektor, nedostatočný sponzoring zo strany súkromného sektora, z dôvodu absencie zákona o sponzoringu;
- nerovnaké postavenie subjektov a inštitúcií;
- mestá/obce majú viesť zoznam pamätihodností, ale nemajú žiadne nástroje na ich ochranu;
- byrokracia, neefektívnosť, protekcionizmus a nedôvera v súkromný sektor;
- ad hoc kultúrna politika na všetkých úrovniach verejnej správy;
- financovanie cirkví zo štátneho rozpočtu;
- neinformovanosť občanov o tom, ktorý podsystém verejnej správy zabezpečuje, ktoré kompetencie a z toho vyplývajúce „nezmyselné“ požiadavky na vládu, (prípad Kunsthalle v Bratislave, kedy išli občania žiadať Ministerstvo kultúry SR o zriadenie takejto inštitúcie.
Námety
- kultúra je prioritne komunitná aktivita;
- inštitucionálna reforma, uskutočniť audit organizácií na všetkých úrovniach (štát, regióny, obce) transformácia zariadení na iné právne formy (neziskové organizácie, akciové spoločnosti, ...);
- transformácia a liberalizácia systému kultúrnych inštitúcií ktoré patria pod centrálnu vládu;
- stanovenie jednoduchej kultúrnej politiky, prijať zákon o kultúrnej politike;
- zriadenie fondu pre umenie, zavedenie viacročných grantov a zrušenie priamej podpory príspevkových organizácií;
- novela zákona o financovaní cirkví, pričom by sa cirkvi mohli uchádzať o asignáciu 2% dane, národné kultúrne pamiatky v správe cirkví prostredníctvom grantových programov;
- lepšie previazanie súkromných výdavkov domácností s verejnými zdrojmi podpory kultúry;
- zvážiť možnosti daňových zvýhodnení v kultúre;
- zmeniť systém školskej, mimoškolskej výchovy ku kultúre, podporovať školenie detí mimo školy;
- výrazne zlepšiť systém marketingu;
- výrazne zlepšiť manažment kultúry.