Ciele kurzu
Účastníci po absolvovaní kurzu budú:
- mať poznatky a základné zručnosti, ako vyjadriť vlastné názory a postoje optimálnym spôsobom
- poznať filozofiu asertívnej komunikácie a asertívnych práv
- poznať efektívne spôsoby dávania a prijímania kritiky a pochvaly
- vedieť, ako asertívne požiadať o pomoc, ako reagovať na neoprávnené požiadavky
- vedieť, ako asertívne reagovať na útok a manipuláciu
- poznať vybrané techniky asertívneho správania a ich psychologického efektu pre riešenie situácií v praxi
Obsah kurzu
- Čo je asertivita
- asertivita ako filozofia prístupu k sebe a k ostatným
- typy správania, vzťah asertivita – agresivita – pasivita
- asertívne práva ako základ pre vytváranie dobrých medziľudských vzťahov
- 3S v asertívnej komunikácii – sebapoznanie, sebadôvera, sebaúcta
- základné predpoklady pre asertivitu
-
Sociálne spôsobilosti asertívneho správania
- zásady asertívneho dialógu
- ako sa správať asertívne k sebe i ostatným
- asertívne vyjadrenie kritiky - ako dávať a prijať spätnú väzbu
- pochvala - ako ju prijať, prečo a ako ju poskytovať
- asertívne presadenie oprávneného nároku
- ako požiadať o láskavosť – rozdiel láskavosťou a oprávneným nárokom
- ako odmietnuť, ako povedať „nie“ optimálnym spôsobom
- ako si presadiť svoj názor, ako asertívne argumentovať
- čo je manipulácia a ako sa jej brániť
- reakcie ľudí pod tlakom – ako čeliť priamemu útoku
- ako reagovať na manipuláciu a neasertívne spôsoby správania
- Využitie asertivity v praktických situáciách
- ako asertívne komunikovať s občanmi, spolupracovníkmi a nadriadenými
- ako asertívne riešiť konflikty bez hnevu a negatívnych emócií
- asertívne techniky a ako ich využívať v komunikácii s ľuďmi
- psychologický efekt asertívneho správania pre riešenie situácií v praxi
- Modelové situácie
- analýza príkladov z praxe účastníkov
- riešenie prípadových štúdií a modelových situácií, spätná väzba
Rozsah kurzu
2 dni