Ciele kurzu
Účastníci po absolvovaní kurzu budú:
-
vedieť, aké sú potenciálne príčiny konfliktov a ťažkých situácií a poznať možnosti, ako im predchádzať
- vedieť, ako sa správajú v problémových situáciách rôzne typy ľudí a ako na nich reagovať
- poznať stratégie a techniky riešenia konfliktnej situácie
- vedieť využívať optimálne postupy pre konštruktívne riešenie konfliktov a ťažkých situácií
- vedieť, ako komunikovať s potenciálne agresívnym človekom
- mať informácie, ako sa vyrovnávať s emocionálnou záťažou v priebehu konfliktov a po ich odznení
Obsah kurzu
- Konflikt ako sociálna situácia
- zdroje a príčiny konfliktov a ťažkých situácií
- nesprávne názory na konflikty
- spúšťacie mechanizmy konfliktov, eskalácia neriadeného konfliktu
- analýza vzniku ťažkých situácií a konfliktov
- prevencia konfliktov v rovine vzťahovej (osobnej), vecnej, komunikačnej a procesnej
- ako sa správajú pri konflikte rôzne typy ľudí a ako s nimi jednať
-
Riešenie konfliktu a ťažkej situácie
- zásady pri riešení konfliktu a ťažkej situácie
- reagovanie na konflikt a stratégia riešenia konfliktu
- modely správania sa v konfliktných situáciách: vyhýbanie, prispôsobenie, súperenie, kompromis, spolupráca
- optimálny spôsob riešenia konfliktu a ťažkej situácie
- vlastný preferovaný spôsob riešenia konfliktov – výhody /nevýhody
- Emocionálna a vecná rovina konfliktu
- negatívne emócie v konflikte, agresivita a možnosti jej zvládania
- sebaovládanie, techniky sebaovládania
- optimálna komunikácia v konfliktných a ťažkých situáciách
- neverbálne prejavy v konflikte a ako ich ovládať
- postoj po odznení konfliktu
- spôsoby vyrovnávania sa s konfliktom
- Modelové situácie
- analýza príkladov z praxe účastníkov
- riešenie prípadových štúdií a modelových situácií, spätná väzba
Rozsah kurzu
1 deň